Okno powinno być poddawane regularnym przeglądom i odpowiednio serwisowane. Dbałość o dobry stan stolarki okiennej pozwoli nam na jej długotrwałą eksploatację i uniknięcie kosztów związanych z naprawą.
Regularny przegląd to podstawa
Po zakupie produktu często zapominamy, że należy o niego regularnie dbać. Żyjemy w przekonaniu, że nowe okna nie wymagają przeprowadzania zabiegów konserwacyjnych. Tymczasem, właściwa konserwacja stolarki jest niezbędna do jej sprawnego funkcjonowania, a w wielu przypadkach stanowi również podstawę do utrzymania gwarancji na wyrób. Idealnym czasem do sprawdzenia stanu okien jest okres wiosenno-letni, gdy sprzyjająca aura umożliwia przywrócenie im blasku po zimie, a także okres jesienno-zimowy, by sprawdzić, czy okna będą w stanie chronić nasz dom przed zimnem. – Stolarka okienna wymaga dbałości użytkownika i regularnej konserwacji. Okna są bowiem narażone na działanie różnorodnych, zmiennych czynników atmosferycznych, a ich poszczególne elementy „pracują” podczas eksploatacji. Zachowanie ich pierwotnych właściwości związane jest więc z koniecznością przeprowadzania przeglądów i reagowania na ewentualne usterki, jakie mogą pojawić się w trakcie użytkowania. Przynajmniej raz w roku powinniśmy sprawdzić i nasmarować odpowiednie elementy okucia – mówi Zdzisław Maliszewski, Główny Specjalista ds. Badań i Systemów Zakładowej Kontroli Produkcji Związku Polskie Okna i Drzwi, organizacji skupiającej producentów, dystrybutorów i dostawców stolarki budowlanej.
Pielęgnacja okuć
Jednym z najbardziej istotnych elementów, mających duży wpływ na funkcjonowanie okna jest okucie. Odpowiada ono za docisk na całym obwodzie skrzydła do ościeżnicy, co decyduje o szczelności i po części o zabezpieczeniu antywyważeniowym. Właściwa konserwacja okucia zapewnia ochronę przed zbyt wczesnym zużyciem oraz bezproblemowe działanie okna. – W przypadku okucia zalecane jest „prewencyjne” smarowanie zgodnie z zaleceniami producenta. Najlepiej wykorzystać do tego smar lub olej maszynowy bez zawartości żywic i kwasów. Doskonale nadaje się olej silikonowy o lepkości 100. Nie należy natomiast stosować preparatów, które mogłyby porysować powierzchnię okuć – tłumaczy Andrzej Wróblewski, ekspert ds. technologii okien i drzwi Roto, producenta okuć do stolarki okiennej i drzwiowej, firmy zrzeszonej w Związku POiD. Zapewnia to lekkie działanie okna i ochronę okucia przed przedwczesnym zużyciem. Dbając o okucia, warto również zwracać uwagę na to, czy któryś z wkrętów nie jest poluzowany dokręcić można go samodzielnie. Pielęgnacji wymagają także uszczelki. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie silikonu w aerozolu (np. takiego, jaki stosuje się do uszczelek samochodowych). Po naniesieniu go na wyznaczoną powierzchnię, okno powinno pozostać otwarte ok. 15-20 minut. Pozwala to przywrócić sprężystość uszczelnienia.
Właściwa konserwacja
Aby właściwie konserwować okno, najlepiej stosować się do zaleceń producenta, który powinien określić, w jaki sposób i za pomocą jakich środków należy pielęgnować produkt. Czyszczenie i drobne regulacje możemy z powodzeniem wykonywać samodzielnie – dla przykładu szyby i ramy okienne pielęgnuje się za pomocą neutralnych środków czyszczących i miękkiej szmatki. W przypadku poważniejszych uszkodzeń, takich jak np. pęknięta szyba, utrudnione obracanie się klamki czy niedomykające się skrzydło, najlepiej skorzystać z pomocy fachowca. Jakie jeszcze objawy powinny nas zaniepokoić? – Nieszczelność, kłopoty z otwieraniem i zamykaniem skrzydła, widoczne uszkodzenie któregokolwiek z jego elementów czy woda zbierająca się na parapecie – wylicza Andrzej Wróblewski. We wszystkich tych przypadkach należy wezwać autoryzowanego serwisanta, który profesjonalnie zajmie się naprawą. Konieczne jest również zapoznanie się z zapisami gwarancji oraz zaplanowanie przeglądów. Za naprawę okien objętych gwarancją odpowiada producent. To do niego należy zwrócić się z prośbą o usunięcie usterek czy wymianę uszkodzonych elementów. Warto pamiętać, że utrzymanie gwarancji oraz dochodzenie roszczeń z niej wynikających jest możliwe wyłącznie po spełnieniu warunków stawianych przez producenta. Jednym z nich jest zwykle właśnie regularny i udokumentowany serwis okien. Minimalny, określony w ustawie z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U nr 141 poz. 1176 ), okres odpowiedzialności sprzedawcy za okna wynosi 2 lata, jednak wielu producentów udziela dodatkowej gwarancji na swoje wyroby, nawet do 10 lat. Gwarancja jest świadczeniem dobrowolnym producenta, który określa jej warunki oraz obowiązki stron.
Żródło: Roto